Mitt liv som telefonkatalog

Har kommit på en grej jag är bra på. Det är faktiskt att strukturera, kategorisera och katalogisera mitt eget liv.
Analys.
Då menar jag inte i bemärkelsen att planera och göra saker i nutid, utan mer att jag kan se tillbaka på mitt liv, både lång tid tillbaka och ganska närliggande skeenden, och se tydliga mönster och nyanser. För tillfället har det blivit tydligt att det är omtumlande helger som är på tapeten. På både gott och ont. Det som också verkar vara av vikt är att dessa omtumlande helger inte direkt är kopplade till vad jag gör. Det handlar mer om vad jag gjort tidigare i mitt liv, och framförallt, mina tidigare och samtida värderingar. Själva händelserna har jag väldigt liten makt över just när det sker.
Frustrerande?
Både ja och nej. Ja i den meningen att det omtumlande kan vara av ondo, och på ett mycket grymt sätt. Även av ondo på ett sätt som jag inte på något sätt kunnat påverka. Ren och skär otur.
Ja, i en annan mening, i och med att det kan vara så bra att jag inte riktigt tror på det på riktigt. Vad det nu innebär, på riktigt. Det kan vara o-på riktigt för även för att det verkar för stort och krävande. Eller helt enkelt att jag måste välja mellan två goda ting. Svårt att välja!
När jag svarar nekande på frustrerandefrågan så menar jag egentligen att det visst är frustrerande, men att det kan vara en bra grej. Tänk va skönt, att kunna ge ett negativt ord en positiv prägel. Annars tenderar det till att vara tvärtom för det mesta.
I alla fall, frusterande i positiv bemärkelse kan det vara när en kontrollberoende person som jag faktiskt blir sparkad i arslet. Illusionen om kontroll pratar Cuba om (eller är det Anthony?). Jag får i alla fall min världsbild rubbad, om så för bara nån timma, och det måste vara en bra grej.

För jag hoppas för Guds skull att jag inte har den rätta världsbilden.. Det vore surt, inte bara för mig.

image5

(Snubben/kungen/monstret på bilden ska föreställa Leviathan, och var tänkt att på nåt långsökt sätt härledas till att jag pratar om min världsbild. Nu är väl min världsbild, eller i alla fall min utopi, ganska långt ifrån Bibelns och Hobbes, men människors natur har vi hyfsat lik uppfattning om. Jag och Hobbes alltså.)

/D

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill du vara med och bloggtävla?
Du har chans att vinna en Ipod nano samt mp4-spelare och biobiljetter.
http://sjukdom.blogg.se/1197118686_jultvling_vinn_ipod_n.html

2007-12-11 @ 04:00:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0